پایان توافق ۵۰ ساله ریاض و واشنگتن

رسانه های غربی نوشتند با تصمیم عربستان سعودی در انتخاب یوان چین به جای دلار آمریکا، عصر پترودلار به پایان رسید؛ بازارهای جهانی نیز به این تحول بزرگ واکنش نشان دادند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری MSN نوشت، عربستان سعودی یوان چین را به دلار آمریکا ترجیح داد و در نتیجه بازارهای جهانی هم واکنش نشان دادند. دوره ۵۰ ساله پترودلار بین عربستان سعودی و آمریکا به پایان رسیده است و اکنون ظهور یوان چین به عنوان یک رقیب، سلطه دلار را به چالش می کشد.

بررسی گزارش‌های رسانه‌های خارجی و منابع صنعتی در روز چهاردهم ژوئن نشان می‌دهد که قرارداد پترودلار بین عربستان سعودی و ایالات متحده در روز نهم ماه جاری به پایان رسید و عربستان سعودی تمایلی برای تمدید توافق نشان نداده است.

طبق این گزارش، دو کشور در سال ۱۹۷۴ با استفاده از دلار برای پرداخت‌های نفتی، وارد یک قرارداد پترودلار شدند، در این توافق ایالات متحده مسئولیت امنیت عربستان سعودی را بر عهده گرفت.

Saudi Arabia Chooses Chinese Yuan Over US Dollar: Global Markets React

این رسانه آمریکایی با بیان اینکه عربستان به معامله ۵۰ ساله نفتی با آمریکا پایان داد، افزود: کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه که نفت را در سطح جهانی عرضه می‌کنند، با سرمایه‌گذاری مجدد دلار در اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا و بازارهای مالی، مکانیسم چرخه پترودلار را ایجاد کردند. این روند سیستم پترودلار را بیشتر مستحکم و وضعیت دلار آمریکا را به عنوان ارز ذخیره تقویت کرد؛ ضمن آنکه قدرت کنترل بازار جهانی نفت را هم برای دو طرف تضمین کرد.

با این حال، موضع «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ولیعهد «محمد بن سلمان» و مقصر دانستن وی برای قتل «جمال خاشقجی» مخالف سعودی در سال ۲۰۱۸، در کنار خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال ۲۰۲۱، روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی را تیره کرد.

پایان توافق ۵۰ ساله ریاض و واشنگتن

در میان این تحولات، وضعیت جدید چین به عنوان بزرگترین دریافت کننده نفت عربستان سعودی، سیستم پترودلار را متزلزل کرد. علت آن است که در ماه مارس سال گذشته، چین یوان را برای پرداخت های تجاری به عربستان سعودی معرفی کرد.

شبکه MSN در این زمینه آورده است: بیش از ۸۰ درصد نفت جهان به دلار معامله می شود. اگر عربستان اجازه استفاده از یوان در معاملات نفتی با چین را بدهد، جایگاه یوان در سطح بین المللی ارتقا خواهد یافت. چین یک چهارم صادرات سالانه نفت عربستان را به خود اختصاص داده است.

با تشدید درگیری ها با ایالات متحده، چین قصد دارد یوآن را در معاملات تجاری جهانی رواج دهد. رئیس جمهور «شی جین پینگ» در سخنرانی خود در نشست شورای همکاری چین و کشورهای عربی خلیج فارس که در دسامبر ۲۰۲۲ در ریاض عربستان سعودی برگزار شد، تاکید کرد: ما از یوان برای تجارت نفت و گاز استفاده خواهیم کرد.

عربستان سعودی و چین به تازگی روابط نزدیک خود را تقویت کرده اند. از زمان برگزاری نشست شی جین پینگ و محمد بن سلمان در آن تاریخ، دو کشور در حال گسترش همکاری های اقتصادی بوده اند.

در نوامبر سال گذشته، دو کشور اولین قرارداد سوآپ ارزی خود را به ارزش ۵۰ میلیارد یوان امضا کردند. سوآپ ارز یک معامله ارزی است که در آن دو ارز با نرخ از پیش تعیین شده مبادله می شوند. اولین صندوق قابل معامله در بورس عربستان سعودی (ETF) در آسیا نیز در همان ماه در بورس اوراق بهادار هنگ کنگ فهرست شد.

پایان/

۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29851

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =